Mål for kommunens enheter - kvalitet
Målstyring - Fræna kommune sitt målekort
Rådmannen innførte i 2015 en standard for løpende rapportering fra enhetene. Dette målekortet er populært kalt «kvikklunsjen». I målekortet rapporteres de viktigste indikatorene innenfor kvalitet, nærvær/ trivsel og kostnadsutvikling.
For økonomiplanperioden 2019-2022 har alle enheter fått i oppdrag å legge inn målsettingen, med fokus på 2018. Som tidligere skal resultat rapporteres i årsrapporten for 2019.
Her følger enhetens målsettingen for kvalitet (grønt) i 2019, med både målbeskrivelse og mål.
Rådmannen med stab
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Generelt | ||
Følge opp budsjettvedtak |
100% | |
Planarbeid | ||
Rådmannen skal sikre koordinering og implementering av kommunale planer, ref. kommunal planstrategi |
100% | |
Tettstedsprogrammet, programperioden går fra 2017 til 2020 |
Følge opp parallelloppdraget | |
Næring | ||
Dalemyra Bransjesenter - Tilrettelegge storhandelsområde ved kommunesenteret |
Foreta en mindre vesentlig reguleringsendring, prosjektere og opparbeide deler av feltet. | |
Arbeide for løsning av kryss-spørsmål ved Holamyra Næringspark i Malmefjorden |
Undersøke mulighet for spleiselag og følge tett opp SVV og Fylkeskommunen, mm. | |
Samarbeide tett med Hustadvika Næringsforum for å koordinere næringsutviklingsarbeidet i nykommunen – felles bedriftsbesøk |
Gjennomføre et antall felles bedriftsbesøk i Eide og Fræna og samarbeide om eks. dialogmøte, frokostmøter, Hustadvika-konferanse etc | |
Indre Harøy Øst - tilrettelegging for videre industriutvikling |
Følge opp PLØK sak 16/2018 med tilrettelegging for utvidelse av industriområdet på Indre Harøy i.h.t. kommuneplanen | |
Arkiv | ||
Lukke pålegg tilsynsrapport fra Arkivverket |
Februar 2019 | |
Lage system for å imøtekomme krav til personvern jfr. ny personvernlovgivning. Utarbeide rutiner for innsynsforespørsel, krav om sletting/retting, avvikshåndtering ila. 2018. Utarbeide behandlingsprotokoll |
Første kvartal 2019 | |
Arkivrelaterte oppgaver i fbm. avvikling av samarbeid IKT Orkide |
Forberede elektroniske uttrekk av deler av ePhorte. Klart 01.01.19 | |
Ivareta/vedlikeholde eldre og avslutta papirarkiv. Deponeres til IKA MR |
Innen 2020 |
Administrasjon
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Etablere IKT drift Fræna kommune og Eide kommune. Går ut av IKT Orkide 1.1.2019. Arbeidet utføres i samarbeid med IKT på Eide. |
IKT drift må fungere fra 1.1.2019 | |
Forberede overgang fra IKT drift Fræna kommune og Eide kommune til Hustadvika kommune fra 1.1.2020. Arbeidet utføres i samarbeid med IKT på Eide. |
Ferdig i 2019 | |
Forberede overgang til en kommune når det gjelder eiendomsskatt. Rutiner, takster, satser og utvalg må være på plass 1.1.2019 |
Ferdig i 2019 | |
Forberede overgang til en kommune når det gjelder rutiner, økonomistyring, rapportering og budsjett. Arbeidet utføres i samarbeid med regnskap på Eide. |
Ferdig i 2019 |
Personal og organisasjon
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Samordning av lønn og personal – Hustadvika kommune |
2019 | |
Innføring av fraværsoppfølgingsmodulen i Visma |
1. kvartal | |
Ny personalhåndbok – Hustadvika kommune (inkl. kvalitetssystem). Ferdigstillelse |
1. halvår | |
KS10-faktor – ny medarbeiderundersøkelse |
4. kvartal | |
Rydding og avlevering av gammelt personalarkiv |
4. kvartal |
Frænaskolen
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Gjennomsnittlig grunnskolepoeng |
40 | |
Oppnå resultat på nasjonale prøver (5. og 8. trinn) |
50 | |
Andelen elever som opplever mobbing |
0% | |
Oppnå godt resultat på elevundersøkelsen - trivsel |
4,5 | |
PC-dekning |
0,75 |
Forvaltningskontor
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Ta imot utskrivningsklare pasienter fra sykehus |
100% | |
Ta i bruk velferdsteknologi (e-lås, medisineringsstøtte, digitalt tilsyn) |
100% | |
Reduksjon venteliste på kommunal bolig |
20% | |
Internkontroll, rutiner (inkl. kvalitetssystem) |
Innen 2019 |
Sørviskontoret
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Digitalisering | ||
Fortsette å jobbe med ulike løsninger der vi ser vi kan forenkle og effektivisere for innbyggere og ansatte (eks skjema, MinSide, tjenestedesign). Jobbe med godt og riktig innhold på hjemmesidene våre. |
Økt bruk av hjemmeside og nye løsninger som gir bedre tjenester og avlaster | |
Arkiv | ||
Fortsette arbeidet med opprydding i papir og elektroniske arkiv som må avsluttes innen 01.01.2020 i samarbeid med arkivleder |
Starte arbeidet i Hustadvika kommune uten store etterslep |
Flyktningetjenesten
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Individbasert introduksjonsprogram | ||
Målet er arbeid eller skole/studier for alle deltakere som avslutter introduksjonsprogrammet. De som av helsemessige grunner ikke kan eller har mulighet til integrering via arbeid eller skole skal følges opp gjennom frivillig arbeid og bli inkludert i det sivile samfunn på grunnlag av tidligere erfaringer eller interesser. |
Målet er arbeid eller skole/studier for 60% av deltakere som avslutter intro programmet | |
Introduksjonsklasse | ||
Tidlig innsats i skolen for nyankomne barn gjennom introduksjonsklassen ved Haukås skole og styrking av tilbudet ved skolene etter hvert som de overføres fra introduksjonsklassen. Et tett samarbeid der Flyktningtjenesten veileder tett foreldre i system og forventninger til foreldrene ved skolen og samarbeider med ledelse og lærere. Vi deltar i sertifiseringsprogrammed ICDP (International Child Development Program) |
Målet er at eleven i løpet av første år lærer norsk og sluses inn i sine respektive klasser. Foreldre er klar over forventinger som stilles til samarbeid og oppfølging. Alle foreldre skal delta i veiledning av våre ICDP veiledere | |
Mentorprogram | ||
Mentorprogram for de med høyere utdanning fra hjemlandet som kan gå hurtigsporet (ikke delta 2 år i introduksjonsprogrammet) Får veiledning fra person/er i samme bransje og blir introdusert til et nettverk av bedrifter som kan være aktuelle arbeidsgivere. |
Målet er at de skal få og beholde en jobb som er relevant for den utdannelse de har med | |
Utfordre kommunen og dens enheter i å åpne for språk og arbeidspraksis ved alle kommunens enheter |
Målet er at alle enheter i kommunen deltar i dette løftet | |
Bosette etter anmodning fra IMDi |
||
Andre kommentarer fra enhetslederFræna Kommune har i tråd med kommunestyrets vedtak bosatt 10 (11) flyktninger i 2018. Anmodning for 2019 er enda ikke sendt ut så vi har ingen kunnskap om neste år. Det er en kraftig nedgang i ankomster til Norge fra 2015-16. Dette medfører at kommunene blir ikke anmodet om å bosette så store antall lenger. Det vil være en nedgang på ca 13 millioner i overføringer fra 2016 til 2019. Dette medfører at vi må nedbemanne i vår enhet i 2019.Vi er bemannet til å bosette 25+ og med en bosetting på ca 10 fremover er det nødvendig å redusere staben. Den prosessen er i gang og forventes å være ferdigstilt medio 2019. Satsingen fra høsten 2017 der vi tok hånd om introduksjonsprogrammet, utenom norskundervisningen, har vist seg å gi resultater langt over det vi hadde turt å håpe på. De som har gått ut av programmert i 2018 har 92% gått over til arbeid eller skole. |
Opplæringssenteret
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Bestått statsborgerprøven |
100% | |
Implementere E-phorte på hele enheten |
100% | |
Foresatte til barn som mottar spesialpedagogisk hjelp skal få tilbud om foreldreveiledning minimum en gang pr. skoleår |
100% |
Bjørnsund leirskole
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Tilby leirskoleopphold for ca 1500 elever pr. år |
100% | |
Gi elevene kunnskaper og ferdigheter om kystkultur, dyreliv og natur. Opplevelser for livet |
100% | |
Holde økonomisk ramme |
100% | |
Utvikle leirskolens potensiale som konferansesenter og reiselivsdestinasjon |
- | |
Utvikling av leirskolens potensiale som konferansesenter og reiselivsdestinasjon er ikke direkte målsatt, men samarbeid med nytt vertskap om utvikling av egen nettside for konferanse/ utleiedelen er iverksatt |
Barnehager
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Antall barn pr voksen |
6 | |
Andel ansatte med pedagogisk utdanning |
44% | |
Brukertilfredshet foreldreundersøkelse (skala fra 1-5) |
4 |
Institusjonstjenesten og hjemmebaserte tjenester
Kvalitet | |||
---|---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat | |
Brukertilfredshet | |||
Gjennomføre bruker-undersøkelse(r) (skala 1-6) |
4,5 | ||
IPLOS/ADL | |||
|
100% | ||
Heltidskultur | |||
|
30% | ||
Kompetanse | |||
Gjennomføre «Mitt livs ABC» for ansatte |
100% | ||
Ansatte skal gjennomføre pålagte e-læringskurs |
100% |
NAV Sosialtjenesten
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Etablere aktivitetstilbud for alle mottakere av økonomisk stønad under 30 år. Tilbudet skal være variert, slik at det kan tilpasses individuelt. |
100% | |
Prioritere, sette av ressurser og øke vår kompetanse for arbeidet med kvalifiseringsprogram. Alle som søker og har rett til det skal få tilbud. |
100% | |
Tidligere og tettere samarbeid med flyktningetjenesten og opplæringssenteret om arbeidsrettet integrering av flyktninger. NAV deltar i samarbeid om den enkelte deltaker i introduksjonsprogrammet. Alle deltakere i introduksjonsprogrammet skal være vurdert for arbeidsrettede tiltak opp mot deltakers mulighet til å komme raskt inn i ordinært arbeid |
100% | |
Økt fokus på barnas behov. Barneperspektivet skal tas hensyn til i alle saker der NAV er involvert. |
100% | |
Forsterket fokus på kompetanseutvikling med sikte på økt inkludering av jobbsøkere i ordinært arbeidsliv. Økt fokus på samhandling internt og med andre enheter i kommunen, arbeidsgivere, frivillige organisasjoner og andre mulige samarbeidspartnere. Alle medarbeidere skal ha en individuell kompetanseplan. Enheten skal ha en kompetanseplan for kontoret, med fokus på inkluderings- og samhandlingskompetanse. |
100% |
Helse og familie
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Fysio/rehabilitering | ||
Sikre nødvendig helsehjelp innen ergoterapi og fysioterapi |
Innbyggerne får nødvendig tilbud innen forsvarlig tid (jamfør prioriteringsnøkkelen) | |
Fortsatt satsing på forebyggende helsearbeid og tidlig innsats, samt rehabilitering |
Delta aktivt i skolehelsetjenestetilbudet sammen med helsesøstre og andre samarbeidspartnere, og gjennomføre forebyggende hjemmebesøk til eldre | |
Hjelpemiddelforvaltning | ||
Dimensjonere tilbudet etter behovet |
Økt bemanning i tjenesteområdet hjelpmiddelforvaltning | |
Hjelpemiddelforvalter får ansvar for alle hjelpemidler i kommunen, også ved institusjonene |
Ruste opp det kommunale hjelpemiddellageret | |
Barnevern | ||
Rett hjelp til rett tid |
Ingen fristbrudd i saksbehandlinga | |
Sikre tilstrekkelig beredskap til barn i krise også utenom kontortid |
Evaluere ordningen med barnevernsvakt innen utgangen av 2019 | |
Tiltak funksjonshemma | ||
Nye lokaler til avlastning for barn-unge koblet til aktivitetstilbud som i dag er i Blinkhuset |
Følge opp rapport om etablering i nye lokale | |
Bedre tilbudet for de som har PBA (brukerstyrt personlig assistanse) |
Samle BPA ordningene under samme administrasjon Sikre koordinering og opplæring/oppfølging | |
Helsestasjon/skolehelsetjenesten | ||
Styrke det helsefremmende og forebyggende arbeidet |
Implementering av HOPP ved helsestasjon, skole og barnehager | |
Alle barnekontroller blir gjennomført i tråd med forskrift/veileder |
Ingen avvik ved barsel oppfølging eller barnekontroller | |
Gjennomføring av kompetanseheving knyttet til psykisk helse, rus og vold |
Implementering av arbeid jf TIDLIG INN, og fortsette veiledning | |
Styrke skolehelsetjenesten |
Økt tilstedeværelse av helsesøster ved alle skolene jf. normtall |
Kultur
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Kulturenheten | ||
Arbeide målrettet for å forbedre kostratallene til Kulturenheten gjennom å utvikle en best mulig kulturenhet i Hustadvika kommune |
Utvikle Hustadvika kommune til å bli en sterk kulturkommune | |
Frivilligsentralen | ||
Arbeide målrettet med å utvikle Hustadvika Frivilligsentral |
Hustadvika frivilligsentral lanseres 2020 | |
Fræna kulturskole | ||
Fræna kulturskole skal være et kulturelt ressurssenter for kommunen og en ressurs for regionen. Skolen ønsker å skape engasjement, trivsel og glede. Elever skal føle mestring, og lærerne skal gjennom godt samarbeid hjelpe elevene å nå sine mål. Fræna kulturskole vil være med å skape verdier som er med oss livet ut |
Hustadvika kulturskole lanseres til skoleåret 2019-2020 | |
Fræna bibliotek | ||
Øke antall besøkstall og arrangement |
Lansere Hustadvika bibliotek 2020 | |
Folkehelse | ||
Øke friluftstilbudet, brukere av StikkUt, aktiv på dagtid. Starte arbeidet med statlig sikring i kommunen. Gjennomføring av Ungdata |
Utvikle folkehelsefeltet i Hustadvika kommune |
Teknisk forvaltning
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Brann/feiing | ||
Talet på alvorlege brannar skal gå ned gjennom aktivt førebyggjande arbeid i bedrifter og bustadar (DNB statistikk) |
Redusere | |
Byggesak | ||
Alle byggesaker med lovfesta saksbehandlingstid skal vere behandla innan fristen (inntektsbortfall) |
100% | |
Plan | ||
Alle planer skal vere behandla innan lovfesta tidsramme. Eigenproduksjon skal følgje oppsett og akseptert handlingsplan (bortfall av inntekter og verifiserbar oppfølging) |
100% | |
Geodata | ||
Overhalde lovbestemte tidsfristar (oppmålingsforretningar på 16 veker og matrikkelføring i løpet av 5 dagar (inntektsbortfall og statistikk frå Statens kartverk)) |
100% |
Landbruk
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Utnyttelsesgrad av tildelte tilskudd: SMIL 2018 kr 460.000,- |
100% | |
Utnyttelsesgrad av tildelte tilskudd: Drenering 1 150 000,- |
100% |
Teknisk drift og anlegg
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Alle investeringsprosjekter skal ha egne skriftlige kvalitetsplaner: Denne skal inneholde blant annet:
|
100% |