Politisk behandling

Uttalelse fra Fræna Eldreråd

Uttale til Budsjett fra Fræna Eldreråd.

Økonomiplanen – generelt.

Årsrapporten for kommunen 2016 viser einauke i årsverk på 37 frå 2015. Dette kan ha samanhang med barnetal, nye oppgåver m.m. Eldresektoren bør få ein del av denne auken.

I økonomiplanen er sett opp ein reduksjon i heimebaserte tenester. Ser ein på handlingsdelen av PROF-planen, viser denne ein auke i personar over 80 år på ca 90% fram mot 2030. Mange av desse kan ha trong for kommunale hjelpetenester.

Med «- å bu heime så lenge som råd» filosofien, må kommunen legge til rette for « fleire hender» - velferdsteknologi og effektivisering/ betre ressursutnytting vil neppe dekkje opp.

ER tek til vitande at rådmannen karakteriserer situasjonen som « meget krevende», og at forventningane framover må justerast deretter. Den sterktaukande lånegjelda vil redusere handlingsrommet til kommunen, og dette vil/ kan gå ut over tilboda til brukarane av kommunale tenester – alle nye tiltak/utbyggingar skal driftast.

Investeringsbudsjettet 2018 – 2021.

Det meste av investeringane er lånefinansiert – særleg vil skuleutbygginga krevje store summar. Alle innbyggjarane vil få nytte av dei fleste tiltaka, slik som asfaltering av vegar, oppjustering av ventilasjonsanlegg med meir.

ER har eit realistisk syn på kva kommunen kan tilby innbyggjarane, men vil på nytt peike på dei til dels uverdige forholda for menneske med nedsett funksjonshemmingar/demens møter.

Bøtunet bør inn på investeringsbudsjettet med tilstrekkelege midlar til å innreie heile huset til menneske med demens. I tillegg må det vurderast skjerma avdeling for desse på sjukeheimen.

Driftsbudsjettet.

Budsjettet er sett opp på rammenivå. Det er difor vanskeleg å komemed innspel her som går på detalj/post nivå.

ER er difor mest oppteken av tretialrapportane.

Det er likevel uroande at heimehjelptenestene er tenkt redusert med 6 mill i planperioden fram til 2021. Det same gjeld også for institusjonstenesta, jfr. Det som er skrive i økonomiplanen.

Nye pålegg fra staten har aldr vore fullfinansiert. For eksempel då 6-åringane skulle inn i skulen, måtte ca 60% av utgiftene her takast frå eit frå før stramt skulebudsjett. No vert det rimeligvis nye normer for talet på elevar pr pedagog – dette kostar! Fræna har eit vedtak her, men må nok rette seg etter gjeldande landsnorm og innarbeide dette i driftsbudsjettet.

Uttalen er vedtatt under Sak 40/17 i Eldrerådets møte den 04.12.17.


Rådmannens forslag til innstilling


  1. Fræna kommunestyre slutter seg til formannskapets forslag til budsjett for 2018 og økonomiplanen for 2018 -2021.
  2. Driftsbudsjettet for 2018 vedtas på rammenivå for hver enhet, stabs- og støttefunksjoner jfr. saksutredningen slik det går fram av tabellen under
  3. Investeringsbudsjettet for 2017 vedtas med en brutto investeringsramme på 217 millioner kroner, med finansiering slik det går fram av budsjettdokumentet.
  4. Det skal skrives ut eiendomsskatt på all fast eiendom i Fræna kommune for 2018, jfr. Eiendomsskatteloven § 2 og 3a. Eiendomsskatten beregnes etter 7 promille av skattegrunnlaget for verk og bruk og næringseiendommer. For boliger og fritidseiendommer beregnes eiendomsskatten etter 4 promille av skattegrunnlaget. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,-. Vedtekter for eiendomsskatt i Fræna kommune ble vedtatt 5.02.2014. Eiendomsskatten for 2018 blir krevd inn i 4 terminer. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
    • Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf.§ 7 bokstav a.
    Følgende skal i henhold til tidligere vedtak få fritak:
    • Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner.
    • Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
    • I medhold av eiendomsskatteloven § 7 bokstav b fritas bygning som har historisk verdi for eiendomsskatt. Nyoppført bygning som helt eller delvis brukes som bolig fritas etter eiendomsskatteloven § 7 bokstav c i 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, eller til kommunestyret endrer eller opphever fritaket.
  5. Rådmannen får fullmakt til å foreta budsjettendringer mellom enhetene i kurante saker.
  6. Driftsutvalgets fullmakt til å prioritere tiltak innenfor en samlet ramme på 5 mill. kroner til investeringer innenfor ulike ombygginger, tilpasninger og utbedringer av bygningsmassen og mindre investeringer blir lagt til rådmannen.
  7. Fræna kommune tar opp et lån på 145,8 mill. kroner til finansiering av budsjetterte investeringer i henhold til tabellen i dette dokumentet. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid. Rådmannen gis fullmakt til å gjennomføre låneopptaket herunder akseptere lånevilkårene.
  8. I tillegg til låneopptaket i punkt 7, tar Fræna kommune opp startlån i Husbanken på 5 mill. kroner for videre utlån. Vilkår følger av Husbankens regler for slike lån.
  9. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2018 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst. På noen områder blir andre vurderinger lagt til grunn, bl.a. samordning med Eide kommune. Slike endringer fremmes som egen sak.
  10. Økonomiplanen legges fram for Fellesnemnda jamfør intensjonsavtalen.

Ramme på enhetene i 2018 - rådmannens forslag

Ramme på enhetene i 2018 - rådmannens forslag
Eining 2018
Rådmannen 17 916
Administrasjon 18 333
Personal/Organisasjon 9 006
Skolefaglig område 17 145
Forvaltningskontor 8 326
Sørviskontor 8 272
Flyktningetjenesten -
Haukås skole 22 347
Sylte og Malme skole 15 972
Aureosen/Jendem skole 13 776
Tornes skole 11 766
Bud skole 17 111
Hustad skole 18 454
Fræna ungdomsskole 22 764
Opplæringssenteret 4 615
Bjørnsund Leirskole -400
Barnehager 81 930
Institusjonstjenesta 69 891
Heimebasert tenester 119 622
NAV Sosialtenesta 9 667
Helse og Familie 50 191
Kultur 15 845
Teknisk forvaltning 8 280
Landbruk 1 705
Teknisk Drift og anlegg 30 292
VAR -12 399
SUM 580 426

Behandling i formannskapet 30.11.2017 - sak 23/2017

PS 23/2017 Budsjett 2018 - økonomiplan 2018 - 2021

Rådmannens tilråding:

  1. Fræna kommunestyre slutter seg til formannskapets forslag til budsjett for 2018 og økonomiplanen for 2018 -2021
  2. Driftsbudsjettet for 2018 vedtas på rammenivå for hver enhet, stabs- og støttefunksjoner jfr. saksutredningen slik det går fram av tabellen.
Enheter (alle tall i hele tusen) Ramme
Rådmannen 17 916
Administrasjon 18 333
Personal/Organisasjon 9 006
Skolefaglig område 17 145
Forvaltningskontor 8 326
Sørviskontor 8 272
Flyktningetjenesten -
Haukås skole 22 347
Sylte og Malme skole 15 972
Aureosen/Jendem skole 13 776
Tornes skole 11 766
Bud skole 17 111
Hustad skole 18 454
Fræna ungdomsskole 22 764
Opplæringssenteret 4 615
Bjørnsund Leirskole -400
Barnehager 81 930
Institusjonstjenesta 69 891
Heimebasert tenester 119 622
NAV Sosialtenesta 9 667
Helse og Familie 50 191
Kultur 15 845
Teknisk forvaltning 8 280
Landbruk 1 705
Teknisk Drift og anlegg 30 292
VAR -12 399
SUM 580 426
  1. Investeringsbudsjettet for 2018 vedtas med en brutto investeringsramme på 217 millioner kroner, med finansiering slik det går fram av budsjettdokumentet
  2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skal det skrives ut eiendomsskatt på all fast eiendom i Fræna kommune for 2018. Eiendomsskatten beregnes etter 7 promille av skattegrunnlaget for verk og bruk og næringseiendommer. For boliger og fritidseiendommer beregnes eiendomsskatten etter 4 promille av skattegrunnlaget. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,-. Vedtekter for eiendomsskatt i Fræna kommune ble vedtatt 5.02.2014. Eiendomsskatten for 2018 blir krevd inn i 4 terminer.
    Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
  3. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf.§ 7 bokstav a.
    1. Følgende skal i henhold til tidligere vedtak få fritak:
    2. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner
    3. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
    4. Bygninger som har historisk verdi jf.§ 7 bokstav b.
    5. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf.§7 bokstav c.

      Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
  4. Rådmannen får fullmakt til å foreta budsjettendringer mellom enhetene i kurante saker
  5. Rådmannen får fullmakt til å prioritere tiltak innenfor en samlet ramme på 5 mill. kroner til investeringer innenfor ulike ombygginger, tilpasninger og utbedringer av bygningsmassen og mindre investeringer.
  6. Fræna kommune tar opp et lån på 145,8 mill. kroner i 2018 til finansiering av budsjetterte investeringer i henhold til tabellen i budsjettdokumentet. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid. Rådmannen gis fullmakt til å gjennomføre låneopptaket herunder akseptere lånevilkårene. Rådmannen gis også fullmakt til å refinansiere lån.
  7. I tillegg til låneopptaket i punkt 7, tar Fræna kommune opp startlån i Husbanken på 5 mill. kroner for videre utlån. Vilkår følger av Husbankens regler for slike lån.
  8. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2018 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst. På noen områder blir andre vurderinger lagt til grunn, bl.a. samordning med Eide kommune. Slike endringer blir som hovedregel fremmet som egen sak.
  9. Økonomiplanen legges fram for Fellesnemnda for uttale jamfør intensjonsavtalen

Ved votering ble økonomiplan og budsjett enstemmig tatt til orientering

Økonomiplan og budsjett ble tatt til orientering

Representanten Jan Arve Dyrnes (Ap) satte fram slikt forslag til vedtak på vegne av Fræna arbeiderparti:

Forslag til budsjett:

  1. Fræna kommunestyre slutter seg til formannskapets forslag til budsjett for 2018 og økonomiplanen for 2018 -2021
  2. Driftsbudsjettet for 2018 vedtas på rammenivå for hver enhet, stabs- og støttefunksjoner jfr saksutredningen slik det går fram av tabellen


Enheter (alle tall i hele tusen) Ramme
Rådmannen 17 916
Administrasjon 18 333
Personal/Organisasjon 9 006
Skolefaglig område 17 145
Forvaltningskontor 8 326
Sørviskontor 8 272
Flyktningetjenesten -
Haukås skole 22 347
Sylte og Malme skole 15 972
Aureosen/Jendem skole 13 776
Tornes skole 11 766
Bud skole 17 111
Hustad skole 18 454
Fræna ungdomsskole 22 764
Opplæringssenteret 4 615
Bjørnsund Leirskole -400
Barnehager 81 930
Institusjonstjenesta 69 891
Heimebasert tenester 119 622
NAV Sosialtenesta 9 667
Helse og Familie 50 191
Kultur 15 845
Teknisk forvaltning 8 280
Landbruk 1 705
Teknisk Drift og anlegg 30 292
VAR -12 399
SUM 580 426
  1. Investeringsbudsjettet for 2018 vedtas med en brutto investeringsramme på 168 millioner kroner, med finansiering slik det går fram av tabellen, med unntak av Sylte, Haukås og Sentervegen. Kommunestyre ber om at de skyves et år ut i tid med sikte på innarbeidelse i økonomiplan 2019-2023. Sentervegen kan aktualiseres igjen når ny tomt for Haukås skole er bestemt.
  2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skal det skrives ut eiendomsskatt på all fast eiendom i Fræna kommune for 2018. Eiendomsskatten beregnes etter 7 promille av skattegrunnlaget for verk og bruk og næringseiendommer. For boliger og fritidseiendommer beregnes eiendomsskatten etter 4 promille av skattegrunnlaget. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,-. Vedtekter for eiendomsskatt i Fræna kommune ble vedtatt 5.02.2014. Eiendomsskatten for 2018 blir krevd inn i 4 terminer.

    Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
    • Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf.§ 7 bokstav a.
    Følgende skal i henhold til tidligere vedtak få fritak:
    • Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner
    • Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
    • Bygninger som har historisk verdi jf.§ 7 bokstav b.
    • Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf.§7 bokstav c.

      Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
  3. Rådmannen får fullmakt til å foreta budsjettendringer mellom enhetene i kurante saker
  4. Rådmannen får fullmakt til å prioritere tiltak innenfor en samlet ramme på 5 mill. kroner til investeringer innenfor ulike ombygginger, tilpasninger og utbedringer av bygningsmassen og mindre investeringer
  5. Fræna kommune tar opp på 107 millioner i hht til justert lånebehov i punkt 3. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid. Rådmannen gis fullmakt til å gjennomføre låneopptaket herunder akseptere lånevilkårene. Rådmannen gis også fullmakt til å refinansiere lån.
  6. I tillegg til låneopptaket i punkt 7, tar Fræna kommune opp startlån i Husbanken på 5 mill. kroner for videre utlån. Vilkår følger av Husbankens regler for slike lån.
  7. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2018 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst. På noen områder blir andre vurderinger lagt til grunn, bl.a. samordning med Eide kommune. Slike endringer blir som hovedregel fremmet som egen sak.
  8. Økonomiplanen legges fram for Fellesnemnda for uttale jamfør intensjonsavtalen.
  9. Rådmannen får i oppdrag å bruke 2018 på å vurdere skolestruktur for Sylte/Malme, Haukås og Tornes. Vurderinga skal omfatte disse alternativa: -realisering i tråd med gjeldende vedtak -en felles skole for alle kretsene -en 1-4 skole for Sylte/Malme og 1-4 skole for Tornes En bør også vurdere nåværende kretsgrenser Kommunestyret ser positivt på at en ekstern aktør foretar selve utredningsarbeidet, det kan fungere som en kvalitetssjekk for det arbeidet kommunen har gjort selv tidligere. Det kan være med å gi befolkning og politikere et bredere grunnlag for en beslutning. Dersom kommunestyre eventuelt skulle ønske å endre skolestrukturen for området, blir rådmannen bedt om å forberede dokumentene på en slik måte at de skal være klargjorte for eventuelt å sendes på høring i hht til gjeldende regelverk.
  10. Rådmann blir bedt om å så raskt som mulig å se på avbøtende tiltak på Malme skole for at barna skal ha et trygt og godt skolemiljø.
  11. Kommunestyre ser det ikke som sannsynlig med innsparingen innenfor Helse og omsorg i et langsiktig perspektiv, fremtidig utvikling bør ha mål om å hjelpe flere med de samme midlene.
  12. Kommunestyre ønsker fortsatt et ansvarlig vedlikeholdsnivå av kommunale bygg
  13. Rådmannen blir bedt om å innarbeide endringene i punkt 3, 7, 12 og 14 i budsjettet for 2018 og for økonomiplana 2018-21
  14. Kommunestyre tilrår at resultatgrad i fremtiden bør ligge på KS sin anbefaling om 1,75%

Begrunnelse:

Budsjettet/økonomiplanen viser at kommunen står foran store økonomiske utfordringer. Uten at det blir tatt grep nå, vil dette setter en stopper for viktige prosjekt for kommunen og ikke minst påvirke kommunen som velferdsleverandør til innbyggerne. Dette året har det kommet frem at utbyggingen og elev grunnlaget på Jendem over tid vil koste så mye som oppimot 9 millioner pr år ekstra i driftsutgifter. I tillegg ligger det i forslag til statsbudsjett at Fræna kommune vil tape så mye som oppimot 18 millioner pr år i e-skatt. I tillegg har vi fått en lærenorm det ikke er klarhet i hva vil bety for driftsbudsjettet på de ulike skolene i fremtiden. Kommunestyre tar innover seg at vi antagelig allerede i 2023 har brukt opp disposisjonsfondet og ser det som sitt ansvar å finne inndekning før vi kan iverksette nødvendige investeringer. Kommunestyret ser det da som sitt ansvar å bruke 2018 til å se på flere forhold i kommuneøkonomien, herunder hva som vil gi den beste skolen og samfunnsutviklingen i henhold til de endrede økonomiske rammene vi har. Dette for å sikre alle skolebarna trygge og gode skolebygg.

Kommunestyre utviser stor forståelse for Sylte/Malme, og vil gi en tydelig bestilling til rådmann om å så raskt som mulig å få gjort de tiltak som er nødvendig for å sikre at barna og de ansatte får verdige arbeidsforhold. Kommunestyre er opptatt av de utredninger og prosesser som skal skje neste år blir gjort på en objektiv og god måte med stor respekt for de berørte parter. Rådmannen blir også bedt om å se på en snarlig løsning rundt at Senterveien blir tatt ut, her er det varelevering og tilkomst på baksiden av forretningsarealet som kommunestyret anser som det vesentlige for de forretningsdrivende. Dette kan skje i et offentlig privat samarbeid og bør gjennomføres så raskt som mulig.

Representanten Tove Henøen (Sp) satte fram slikt forslag til budsjett, likt rådmannen sitt forslag men med 3 nye punkt:

Nytt pkt 11:

Kommunestyret ber rådmannen starte et arbeid med å vurdere av hvordan pleie- og omsorgstjenesten skal være organisert og strukturert. Det bør etableres et samarbeid med Eide, slik at den nye kommunen blir sett under ett. Til dette arbeidet må det søkes om ekstern bistand fra aktører som har god kunnskap på området.

Kommunestyret ber også rådmannen se på en mer effektivisering av organiseringen av botjenesten i kommunen.

Nytt Pkt 12:

Kommunestyre ønsker fortsatt et ansvarlig vedlikeholdsnivå av kommunale bygg. Disposisjonsfondet kan benyttes inntil det står igjen 5% (ref handlingsregelen). Nytt Pkt 13:

Kommunestyre tilrår at resultatgrad i fremtiden bør ligge på KS sin anbefaling om 1,75%, og 2018 skal benyttes til å finne de innsparinger som er nødvendig for å sikre at resultatgraden oppnås ved inngangen til ny kommune.

Ved voteringa ble forslaget fra Arbeiderpartiet satt opp mot rådmannens forslag med tilleggspunktene fra Senterpartiet. Forslaget fra Arbeiderpartiet fikk 7 stemmer, mens rådmannen sitt forslag med tilleggspunktene fra Senterpartiet fikk 9 stemmer.

  1. Fræna kommunestyre slutter seg til formannskapets forslag til budsjett for 2018 og økonomiplanen for 2018 -2021
  2. Driftsbudsjettet for 2018 vedtas på rammenivå for hver enhet, stabs- og støttefunksjoner jfr. saksutredningen slik det går fram av tabellen
Enheter (alle tall i hele tusen) Ramme
Rådmannen 17 916
Administrasjon 18 333
Personal/Organisasjon 9 006
Skolefaglig område 17 145
Forvaltningskontor 8 326
Sørviskontor 8 272
Flyktningetjenesten -
Haukås skole 22 347
Sylte og Malme skole 15 972
Aureosen/Jendem skole 13 776
Tornes skole 11 766
Bud skole 17 111
Hustad skole 18 454
Fræna ungdomsskole 22 764
Opplæringssenteret 4 615
Bjørnsund Leirskole -400
Barnehager 81 930
Institusjonstjenesta 69 891
Heimebasert tenester 119 622
NAV Sosialtenesta 9 667
Helse og Familie 50 191
Kultur 15 845
Teknisk forvaltning 8 280
Landbruk 1 705
Teknisk Drift og anlegg 30 292
VAR -12 399
SUM 580 426
  1. Investeringsbudsjettet for 2018 vedtas med en brutto investeringsramme på 217 millioner kroner, med finansiering slik det går fram av budsjettdokumentet
  2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skal det skrives ut eiendomsskatt på all fast eiendom i Fræna kommune for 2018. Eiendomsskatten beregnes etter 7 promille av skattegrunnlaget for verk og bruk og næringseiendommer. For boliger og fritidseiendommer beregnes eiendomsskatten etter 4 promille av skattegrunnlaget. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,-. Vedtekter for eiendomsskatt i Fræna kommune ble vedtatt 5.02.2014. Eiendomsskatten for 2018 blir krevd inn i 4 terminer.

    Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
    • Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf.§ 7 bokstav a.
    Følgende skal i henhold til tidligere vedtak få fritak:
    • Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner
    • Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
    • Bygninger som har historisk verdi jf.§ 7 bokstav b.
    • Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf.§7 bokstav c.

      Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
  3. Rådmannen får fullmakt til å foreta budsjettendringer mellom enhetene i kurante saker
  4. Rådmannen får fullmakt til å prioritere tiltak innenfor en samlet ramme på 5 mill. kroner til investeringer innenfor ulike ombygginger, tilpasninger og utbedringer av bygningsmassen og mindre investeringer.
  5. Fræna kommune tar opp et lån på 145,8 mill. kroner i 2018 til finansiering av budsjetterte investeringer i henhold til tabellen i budsjettdokumentet. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid. Rådmannen gis fullmakt til å gjennomføre låneopptaket herunder akseptere lånevilkårene. Rådmannen gis også fullmakt til å refinansiere lån.
  6. I tillegg til låneopptaket i punkt 7, tar Fræna kommune opp startlån i Husbanken på 5 mill. kroner for videre utlån. Vilkår følger av Husbankens regler for slike lån.
  7. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2018 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst. På noen områder blir andre vurderinger lagt til grunn, bl.a. samordning med Eide kommune. Slike endringer blir som hovedregel fremmet som egen sak.
  8. Økonomiplanen legges fram for Fellesnemnda for uttale jamfør intensjonsavtalen
  9. Kommunestyret ber rådmannen starte et arbeid med å vurdere av hvordan pleie- og omsorgstjenesten skal være organisert og strukturert. Det bør etableres et samarbeid med Eide, slik at den nye kommunen blir sett under ett. Til dette arbeidet må det søkes om ekstern bistand fra aktører som har god kunnskap på området.

Kommunestyret ber også rådmannen se på en mer effektivisering av organiseringen av botjenesten i kommunen.

  1. Kommunestyre ønsker fortsatt et ansvarlig vedlikeholdsnivå av kommunale bygg. Disposisjonsfondet kan benyttes inntil det står igjen 5% (ref handlingsregelen).

  2. Kommunestyre tilrår at resultatgrad i fremtiden bør ligge på KS sin anbefaling om 1,75%, og 2018 skal benyttes til å finne de innsparinger som er nødvendig for å sikre at resultatgraden oppnås ved inngangen til ny kommune.

Høringsuttalelse fra Fellesnemnda - 31/2017 - møte 21.11.2017

Representanten Kjell Lode (Krf, Fræna) satte fram slikt forslag til vedtak:

Hustadvika fellesnemnd, uttale til Eide og Fræna kommune sine budsjett for 2018 og økonomiplanar for 2019-2021.

Medlemmane av Hustadvika fellesnemnd er valde av kommunestyra i Eide og Fræna til i særlig grad å ettersjå at tilhøva for den nye kommunen, Hustadvika, skal gi likeverdige og helst betre tenester til innbuggjarane enn det kommunane kan gjere kvar for seg.

I høve budsjett for 2018 og økonomplan for 2019-2021 merker fellesnemnda seg at både Eide kommune og Fræna kommune legg opp til eit investerings- og driftsbudsjett som er særs krevjande. Begge kommunane vil i økonomiplanperioden tære på driftsfonda for at budsjetta skal gi i balanse. Dette er ei utvikling som ikkje er økonomisk berekraftig.

Hustadvika fellesnemnd ber Eide kommunestyre og Fræna kommunestyre om:

  1. Å gå nøye gjennom driftsbudsjett og investeringsbudsjett for å finne ein tryggare driftsbalanse
  2. Å vurdere investeringsbehova og gjennomføringstidspunkta for desse
  3. Å starte ein diskusjon om tenestestruktur og felles løysingar i høve til tenestestruktur gjennom året 2018, gjerne knytt til ein prosess for kommuneplanen sin samfunnsdel i Hustadvika kommune.

Leder for Fellesnemnda Egil Strand (H, Eide) satte fram slikt forslag til vedtak:

Fellesnemnda tar forslagene til budsjett for 2018 og økonomiplan 2019-2021 fra Fræna og Eide kommuner til orientering.

Fellsnemnda viser til Fylkesmannens spørsmål om fellesnemndas forståelse av konsekvenser av vedtakene for Hustadvika kommune og vil besvare disse i egen sak etter at budsjettene er vedtatt.

Fellesnemnda oppfordrer Eide og Fræna kommune om å se på muligheter for at Regionsentertilskuddet på tilsammen kr 10.940,- for 2017-2019 disponeres til gode fellestiltak for Hustadvika kommune.

Det ble holdt gruppemøte før det ble fattet vedtak i saken.

Etter gruppemøtet tok representanten Jan Arve Dyrnes ordet og

Foreslo noen endringer i forslaget satt fram av representanten Kjell Lode, i samråd med Kjell Lode:

Hustadvika fellesnemnd ber Eide kommunestyre og Fræna kommunestyre om:

  1. Å gå nøye gjennom driftsbudsjett og investeringsbudsjett for å finne ein tryggare driftsbalanse

Endres til:

Hustadvika fellesnemnd tilrår at Eide kommunestyre og Fræna kommunestyre om:

  1. Å gå nøye gjennom driftsbudsjett og investeringsbudsjett for å finne ein trygg driftsbalanse

Avstemminga mellom de to forslagene ble slik (15 stemmeberettigede)

Forslaget fra representanten Kjell Lode fikk 5 stemmer.

Ved ny avstemming over forslaget satt frem av Egil Strand, fikk dette forslaget 14 stemmer, en representant stemte imot.

Vedtak:

Fellesnemnda tar forslagene til budsjett for 2018 og økonomiplan 2019-2021 fra Fræna og Eide kommuner til orientering.

Fellsnemnda viser til Fylkesmannens spørsmål om fellesnemndas forståelse av konsekvenser av vedtakene for Hustadvika kommune og vil besvare disse i egen sak etter at budsjettene er vedtatt.

Fellesnemnda oppfordrer Eide og Fræna kommune om å se på muligheter for at Regionsentertilskuddet på tilsammen kr 10.940,- for 2017-2019 disponeres til gode fellestiltak for Hustadvika kommune.




Kommunestyrets vedtak i møte 14.12.2017

Behandling i Kommunestyret i Fræna - 14.12.2017

  1. Fræna kommunestyre vedtar budsjett for 2018 og økonomiplanen for 2018 -2021 slik det fremkommer nedenfor.
  2. Driftsbudsjettet for 2018 vedtas på rammenivå for hver enhet, stabs- og støttefunksjoner jfr saksutredningen slik det går fram av tabellen:
Eining Ramme
Rådmannen 17 916
Administrasjon 18 333
Personal/Organisasjon 9 006
Skolefaglig område 17 145
Forvaltningskontor 8 326
Sørviskontor 8 272
Flyktningetjenesten -
Haukås skole 22 347
Sylte og Malme skole 15 972
Aureosen/Jendem skole 13 776
Tornes skole 11 766
Bud skole 17 111
Hustad skole 18 454
Fræna ungdomsskole 22 764
Opplæringssenteret 4 615
Bjørnsund Leirskole -400
Barnehager 81 930
Institusjonstjenesta 69 891
Heimebasert tenester 119 622
NAV Sosialtenesta 9 667
Helse og Familie 50 191
Kultur 15 845
Teknisk forvaltning 8 280
Landbruk 1 705
Teknisk Drift og anlegg 30 292
VAR -12 399
SUM 580 426
  1. Investeringsbudsjettet for 2018 vedtas med en brutto investeringsramme på 168 millioner kroner, med finansiering slik det går fram av tabellen, med unntak av Sylte, Haukås og Sentervegen. Kommunestyre ber om at de skyves et år ut i tid med sikte på innarbeidelse i økonomiplan 2019-2023. Sentervegen kan aktualiseres igjen når ny tomt for Haukås skole er bestemt.
  2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skal det skrives ut eiendomsskatt på all fast eiendom i Fræna kommune for 2018. Eiendomsskatten beregnes etter 7 promille av skattegrunnlaget for verk og bruk og næringseiendommer. For boliger og fritidseiendommer beregnes eiendomsskatten etter 4 promille av skattegrunnlaget. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,-. Vedtekter for eiendomsskatt i Fræna kommune ble vedtatt 5.02.2014. Eiendomsskatten for 2018 blir krevd inn i 4 terminer. Rådmannen blir bedt om å innarbeide rutiner for at de som ønsker det skal kunne betale i 12 terminer.

    Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
    1. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf.§ 7 bokstav a.

      Følgende skal i henhold til tidligere vedtak få fritak:
    2. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner.
    3. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
    4. Bygninger som har historisk verdi jf.§ 7 bokstav b.
    5. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf.§7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
  3. Rådmannen får fullmakt til å foreta budsjettendringer mellom enhetene i kurante saker
  4. Driftsutvalget får fullmakt til å prioritere tiltak innenfor en samlet ramme på 5 mill. kroner til investeringer innenfor ulike ombygginger, tilpasninger og utbedringer av bygningsmassen og mindre investeringer
  5. Fræna kommune tar opp på 107 millioner i hht justert lånebehov i punkt 3. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid. Rådmannen gis fullmakt til å gjennomføre låneopptaket herunder akseptere lånevilkårene. Rådmannen gis også fullmakt til å refinansiere lån.
  6. I tillegg til låneopptaket i punkt 7, tar Fræna kommune opp startlån i Husbanken på 5 mill. kroner for videre utlån. Vilkår følger av Husbankens regler for slike lån.
  7. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2018 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst. På noen områder blir andre vurderinger lagt til grunn, bl.a. samordning med Eide kommune. Slike endringer blir som hovedregel fremmet som egen sak.
  8. Økonomiplanen legges fram for Fellesnemnda for uttale jamfør intensjonsavtalen.
  9. Rådmannen får i oppdrag å bruke 2018 på å vurdere skolestruktur for Sylte/Malme, Haukås og Tornes. Vurderinga skal omfatte disse alternativa:
    • realisering i tråd med gjeldende vedtak, utbygging av Sylte og Haukås.
    • en felles skole for de tre skolekretsene.
    • en 1-4 skole for Sylte/Malme og 1-4 skole for Tornes, gjerne i en oppvekstsentermodell.
  10. En bør også vurdere kretsgrensene disse områdene.

    Kommunestyret ser positivt på at en ekstern aktør foretar selve utredningsarbeidet. Det kan være med å gi innbyggerne og politikere et bredere grunnlag for en samfunnsdebatt og beslutning.

    Dersom kommunestyret eventuelt skulle ønske å endre skolestrukturen, blir rådmannen bedt om å forberede dokumentene på en slik måte at de skal være klargjort for eventuelt å sendes på høring i hht gjeldende regelverk.

    Rådmannen fremlegger en sak om prosess og fremdrift i det første kommunestyremøtet på nyåret, kommunestyret ønsker at gruppeledere/representanter for hvert parti, samt varaordfører og ordfører er involvert i utredningsarbeidet. Kommunestyret ønsker en prosess slik at vi kan få til byggestart i løpet av 2019, uavhengig av hvilken struktur kommunestyret lander på.
  11. Rådmannen blir bedt om å så raskt som mulig å se på avbøtende tiltak for Malme skole for at barna skal ha et trygt og godt skolemiljø. Kommunestyret forventer at skoledriften avvikles ved Malme skole innen skolestart høsten 2018.
  12. Kommunestyret ser det ikke som sannsynlig med innsparingen innenfor Helse og omsorg i et langsiktig perspektiv, fremtidig utvikling bør ha mål om å hjelpe flere med de samme midlene.
  13. Kommunestyret ønsker fortsatt et ansvarlig vedlikeholdsnivå av kommunale bygg.
  14. Rådmannen blir bedt om å innarbeide endringene i punkt 3, 7, 12 og 14 i budsjettet for 2018 og for økonomiplanen 2018-21.
  15. Kommunestyret tilrår at resultatgrad i fremtiden bør ligge på KS sin anbefaling om 1,75%.
  16. Kommunestyret ber rådmannen innarbeide gjennomføring av påbygg ved Bud barnehage i hht vedtak i PS 29/2017. Dette innarbeides i neste budsjettrevisjon i 2018.
  17. Kommunestyret ber rådmannen legge vareleveringsveien inn i parallell-programmet i tettstedsprogrammet. Kommunestyret ber om at løsning må stå i et bedre kost-/nytteperspektiv enn hele Sentervegen-prosjektet. Kommunestyret forventer et samarbeid for eventuell realisering og at løsningen lar seg realisere innenfor et rimelig tidsrom for de næringsdrivende.
  18. Det vert innarbeidd i økonomiplana for åra 2019, 2020, 2021, kr. 400 000 pr år for vidareføring av arbeidet med bygdebøkene for Fræna/Hustadvika.