Mål for kommunens enheter - kvalitet

Målstyring - Fræna kommune sitt målekort

Rådmannen innførte i 2015 en standard for løpende rapportering fra enhetene. Dette målekortet er populært kalt «kvikklunsjen». I målekortet rapporteres de viktigste indikatorene innenfor kvalitet, nærvær/ trivsel og kostnadsutvikling.

For økonomiplanperioden 2018-2021 har alle enheter fått i oppdrag å legge inn målsettingen, med fokus på 2018. Som tidligere skal resultat rapporteres i årsrapporten for 2018.

Her følger enhetens målsettingen for kvalitet (grønt) i 2018, med både målbeskrivelse og mål.

Rådmannen med stab

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Følge opp budsjettvedtak

100%

Rådmannen skal sikre koordinering og implementering av kommunale planer

Ref. kommunal planstrategi

Internkontroll

Utarbeide prosedyrer og reglement

Gjennomføre brukerundersøkelser og innbyggerundersøkelser

1 g/år

E-handel gjennom Visma

Økes med 20%

Administrasjon

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Forberede overgang fra IKT Orkide til egen IKT drift på alle områder fra 1.1.2019

Ferdig i 2018

Bedre og enklere samhandling i organisasjonen, gjennom økt bruk av videokonferanse (spare reiseutgifter og lønn), og enklere samhandling mellom enhetene (Office 365)

Forbedring

Redusere utgifter ved bedre bruk av IKT systemer (printerstyring og opplæring)

Redusere

Økt digitalisering og selvbetjening, en mer effektiv kommune og økt brukervennlighet

Økning

Ta over ansvar for eiendomsskatten i Eide kommune fra 1.1.2018.

Klagebehandling ferdig i 2018

Personal og organisasjon

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Innføring og oppfølging av digitale sykemeldinger

1. kvartal

Innføring av nye moduler i Visma: Fraværsoppfølging

1. kvartal

Arrangere KLP-dag for ansatte

1. halvår

Arrangere SPK-dag for undervisningspersonell

2. halvår

Ny personalhåndbok – Hustadvika kommune (inkl. kvalitetssystem)

2018-2019

Oppfølging av KS10-faktor

2018

Samordning av lønn – Hustadvika kommune

2018-2019

Frænaskolen

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Gjennomsnittlig grunnskolepoeng

40

Oppnå resultat på nasjonale prøver (5. og 8. trinn), på nasjonalt nivå

50

Andelen elever som opplever mobbing

0%

Oppnå godt resultat på elevundersøkelsen - trivsel

4,5

PC-dekning

Økes

Forvaltningskontor

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Kvalitet på saksbehandling av kommunale helse- og omsorgstjenester

Meget god

Kommunen skal ta imot alle utskrivningsklare pasienter fra sykehus

100%

Legge til rette for god informasjon og rådgivning i samhandling og samarbeid med samarbeidspartnere

God

Sikre pasienter og brukere brukermedvirkning i utforming av tjenestetilbud

God

Sørge for at pasienter og brukere får et koordinert og helhetlige tjenestetilbud, på rett nivå til rett tid på rett sted

God

Sørviskontor

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Ny hjemmeside:

Forbedring

Digitalisering: Bruke SvarUT enda mer, ta i bruk andre løsninger som forenkler og effektiviserer (eks MinSide, elektroniske skjema, SvarInn)

Økt bruk

Arkiv: Hatt tilsyn i 2017. Jobbe med merknader/avvik som fremkommer når rapporten er klar. Fortsette arbeidet med opprydding i papir og elektronisk arkiv- alle arkiv må avsluttes innen 01.01.2020.

Kontinuerlig oppfølging

Flyktningetjenesten

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Individtilpasset introduksjonsprogram som fører til at den enkelte opplever inkludering i lokalsamfunnet gjennom deltakelse i hverdagen basert på målrettet veiledning gjennom introduksjonsprogrammet

Målet er arbeid eller skole/studier for 60% av deltakere som avslutter intro programmet

Tidlig innsats i skolen for nyankomne barn gjennom introduksjonsklassen ved Haukås skole og styrking av tilbudet ved skolene etter hvert som de overføres fra introduksjonsklassen. Et tett samarbeid der Flyktningtjenesten veileder tett foreldre i system og forventninger til foreldrene ved skolen og samarbeider med ledelse og lærere. Vi deltar i sertifiseringsprogrammed ICDP (International Child Development Program)

Målet er at eleven i løpet av første år lærer norsk og sluses inn i sine respektive klasser. Foreldre er klar over forventinger som stilles til samarbeid og oppfølging. Alle foreldre skal delta i veiledning av våre ICDP veiledere

Mentorprogram for de med høyere utdannelse fra hjemlandet

Målet er at de skal få og beholde en jobb som er relevant for den utdannelse de har med

Utfordre kommunen og dens enheter i å åpne for språk og arbeidspraksis ved alle kommunens enheter

Målet er at alle enheter i kommunen deltar i dette løftet

Bosette etter anmodning fra IMDi

Målet er 10 bosettinger 2018

Andre kommentarer fra enhetsleder

Fræna kommune har i tråd med kommunestyrets vedtak bosatt 25 flyktninger for 2017. I anmodningsbrev fra IMDI for 2018 bes kommunen ta i mot 10 nye flyktninger. Øremerkede overføringer vil i år bli 17,8 mill. kroner. Fra høsten 2017 har enheten tatt hånd om Introduksjonsprogrammet og styrker fokus på å tilrettelegge for at de hurtigst mulig blir introdusert for arbeidsmarkedet.

Opplæringssenteret

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Norsk: Statsborgerprøven

90% bestått

Grunnskole: Fullføre første skoleår

80%

Arbeidslivsklasse: Språkpraksis

100%

Spesialpedagogikk og logopedi: Foresatte til barn som mottar spesialpedagogisk hjelp skal få tilbud om foreldreveiledning minimum en gang per skoleår.

100%

Bjørnsund leirskole

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

1500 elever gjennomfører leirskoleopphold pr år

100%

Kystkultur og opplevelser

100%

Ønsket skår på brukerevaluering

5

Holde økonomisk ramme

100%

Barnehager

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Antall barn pr voksen

6

Plassering på kommunebarometeret

Opp fra 423 til minimum 300 plass

Andel ansatte med pedagogisk utdanning

44%

Andel årsverk styrere med dispensasjon

0%

Gruppestørrelse stabile grupper – gjennomsnitt kommunale barnehager

18

Institusjonstjenesten og hjemmebaserte tjenester

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Brukertilfredshet: Gjennomføre bruker-undersøkelse(r) (skala 1-6)

4,5

Ernæring: Institusjoner, omsorgsentre og hjemmetjenesten skal flytte middagstiden fra ca kl 13 til «normal» tid

100%

Heltid: Gjennomsnittlig stillings-størrelse (unntatt helgestillinger)

67%

Kompetanse: Gjennomføre «Mitt livs ABC» for ansatte i bo-tjenesten

70%

Det skal utarbeides stillingsbeskrivelser for alle stillinger i begge enhetene

100%

NAV Sosialtjenesten

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Etablere aktivitetstilbud for alle mottakere av økonomisk stønad under 30 år. Tilbudet skal være variert, slik at det kan tilpasses individuelt.

100%

Prioritere, sette av ressurser og øke vår kompetanse for arbeidet med kvalifiseringsprogram. Alle som søker og har rett til det skal få tilbud.

100%

Tidligere og tettere samarbeid med flyktningetjenesten og opplæringssenteret om arbeidsrettet integrering av flyktninger. NAV deltar i samarbeid om den enkelte deltaker i introduksjonsprogrammet. Alle deltakere i introduksjonsprogrammet skal være vurdert for arbeidsrettede tiltak opp mot deltakers mulighet til å komme raskt inn i ordinært arbeid

100%

Økt fokus på barnas behov.Barneperspektivet skal tas hensyn til i alle saker der NAV er involvert.

100%

Forsterket fokus på kompetanseutvikling med sikte på økt inkludering av jobbsøkere i ordinært arbeidsliv. Økt fokus på samhandling internt og med andre enheter i kommunen, arbeidsgivere, frivillige organisasjoner og andre mulige samarbeidspartnere. Alle medarbeidere skal ha en individuell kompetanseplan. Enheten skal ha en kompetanseplan for kontoret, med fokus på inkluderings- og samhandlingskompetanse.

100%

Andre kommentarer fra enhetsleder

Sentrale føringer for de sosiale tjenestene i NAV blir ikke sendt fylkene før Statsbudsjettet er vedtatt. Mål for enheten kan derfor bli justert med utarbeidelse av virksomhetsplan for 2018.

NAV har et mål om full digitalisering av saksbehandlingen. Dette for å øke dokumentsikkerheten og effektiviteten av saksbehandlingen for å frigjøre tid til tettere oppfølgingsarbeid. Når det gjelder de sosiale tjenestene har enheten startet arbeidet med sammenslåing av databasene for Fræna og Eide i saksbehandlingssystemet. I 2018 skal enheten få på plass elektronisk arkiv og har som målsetting å kobles opp mot Svar Ut.

Helse og familie

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat
​​Fysio/rehabilitering​:

Styrke det helsefremmende og forebyggende arbeidet


Bidra i implementering av HOPP. Utvide tilbudet til Frisklivssentralen til også å gjelde barn og unge
​​Fysio/rehabilitering​:

Styrke satsing på rehabilitering

Oppstart «sterk og stødig» treningstilbud til seniorer. Få på plass tverrfaglig innsatsteam innenfor Hverdagsrehabilitering
Hjelpemiddelforvaltning

Ruste opp tilbudet i forbindelse med etablering av hverdagsrehabilitering

Øke bemanning i tjenesten og fornye hjelpemiddelparken
Barnevern

Rett hjelp til rett tid

Ingen fristbrudd i saksbehandlinga
Barnevern

Sikre tilstrekkelig beredskap til barn i krise også utenom kontortid

Vurdere akuttberedskap i barnevernet utenom ordinær kontortid
Helsestasjon/skolehelsetjenesten

Styrke det helsefremmende og forebyggende arbeidet

Implementering av HOPP ved helsestasjon, skole og barnehager
Helsestasjon/skolehelsetjenesten

Alle barnekontroller blir gjennomført i tråd med forskrift/veileder

Ingen avvik ved barsel oppfølging eller barnekontroller
Helsestasjon/skolehelsetjenesten

Gjennomføring av kompetanseheving knyttet til psykisk helse, rus og vold

Følge opplæring TIDLIG INN, og følge kursrekke RVTS

Kultur

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Forbedre Kostratallene for kulturenheten

Øke

Fræna frivilligsentral

Økt bruk av lokalene til frivilligsentralen, økt aktivitet som inkluderer våre nye landsmenn og unge​​

Bibliotek

Øke antall besøk og arrangement​

Kulturskole

Øke elevtall og utvikle breddetilbud

Folkehelse

Øke friluftstilbudet, brukere av StikkUt, aktiv på dagtid. Starte arbeidet med statlig sikring i kommunen. Gjennomføring av Ungdata. Tilrettelegging for turistsatsing i tråd med Masterplan

Synliggjøre aktiviteter og tjenester

Synliggjøre økning i oppslag i aviser, egne nettsider og sosiale medier

Utarbeide godt og dekkende planverk for enheten i tråd med planstrategien

Kulturminneplan, revidert idrett- og friluftplan, Frivilligmelding, Kulturplan

Andre kommentarer fra enhetsleder

Starte opp flere fellesprosjekt mellom Fræna og Eide.

Utrede muligheten for å starte opp bygdekino og filmklubb for barn og unge

Revitalisere ungdomsrådet i Fræna kommune

Arbeide med identitet og kulturbygging

Teknisk forvaltning

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Brann/feiing: talet på alvorlege brannar skal gå ned gjennom aktivt førebyggjande arbeid i bedrifter og bustadar (DNB statistikk)

Redusere

Byggesak: alle byggesaker med lovfesta saksbehandlingstid skal vere behandla innan fristen (inntektsbortfall)

100%

Plan: Alle planer skal vere behandla innan lovfesta tidsramme. Eigenproduksjon skal følgje oppsett og akseptert handlingsplan (bortfall av inntekter og verifiserbar oppfølging)

100%

Geodata: Overhalde lovbestemte tidsfristar (oppmålingsforretningar på 16 veker og matrikkelføring i løpet av 5 dagar (inntektsbortfall og statistikk frå Statens kartverk))

100%

Teknisk Forvaltning er det organ i kommunen som behandlar den strukturell aktivitet i kommunen. Det gjeld regulering som grunnlag for nesten nyskapande aktivitet i kommunen som arealområde, det gjeld eigedomsdanning i området og det gjeld byggjeaktivitet, og utslepp i kommunen. Avdelinga er også forvaltningsorgan for forsøpling og forureining i kommunen. Forvaltningsområdet har også arbeidet med arealplanen for Indre Harøy, uttale til konsesjonen for oppdrettsanlegget, frådelinga, bygget og utsleppet på det anlegget som langt på veg er klarert kjem med si investering på 3.1 milliardar kr.

Landbruk

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Utnyttelsesgrad av tildelte tilskudd: SMIL 2016 350.000,- + 200.000,- i tilleggsbevilgning

100%

Utnyttelsesgrad av tildelte tilskudd: Drenering 1.000.000,-


100%

Teknisk drift og anlegg

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Alle investeringsprosjekter skal ha egne skriftlige kvalitetsplaner:

Denne skal inneholde blant annet:

  • Politisk behandling
  • Prosjektering
  • Søknadsprosess
  • Byggeperiode
  • Overtagelse
  • Oppfølging i reklamasjonstid
  • Plan for drift
100%