Mål for kommunens enheter - kvalitet
Målstyring - Fræna kommune sitt målekort
Rådmannen innførte i 2015 en standard for løpende rapportering fra enhetene. Dette målekortet er populært kalt «kvikklunsjen». I målekortet rapporteres de viktigste indikatorene innenfor kvalitet, nærvær/ trivsel og kostnadsutvikling.
For økonomiplanperioden 2018-2021 har alle enheter fått i oppdrag å legge inn målsettingen, med fokus på 2018. Som tidligere skal resultat rapporteres i årsrapporten for 2018.
Her følger enhetens målsettingen for kvalitet (grønt) i 2018, med både målbeskrivelse og mål.
Rådmannen med stab
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Følge opp budsjettvedtak |
100% | |
Rådmannen skal sikre koordinering og implementering av kommunale planer |
Ref. kommunal planstrategi | |
Internkontroll |
Utarbeide prosedyrer og reglement | |
Gjennomføre brukerundersøkelser og innbyggerundersøkelser |
1 g/år | |
E-handel gjennom Visma |
Økes med 20% |
Administrasjon
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Forberede overgang fra IKT Orkide til egen IKT drift på alle områder fra 1.1.2019 |
Ferdig i 2018 | |
Bedre og enklere samhandling i organisasjonen, gjennom økt bruk av videokonferanse (spare reiseutgifter og lønn), og enklere samhandling mellom enhetene (Office 365) |
Forbedring | |
Redusere utgifter ved bedre bruk av IKT systemer (printerstyring og opplæring) |
Redusere | |
Økt digitalisering og selvbetjening, en mer effektiv kommune og økt brukervennlighet |
Økning | |
Ta over ansvar for eiendomsskatten i Eide kommune fra 1.1.2018. |
Klagebehandling ferdig i 2018 |
Personal og organisasjon
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Innføring og oppfølging av digitale sykemeldinger |
1. kvartal | |
Innføring av nye moduler i Visma: Fraværsoppfølging |
1. kvartal | |
Arrangere KLP-dag for ansatte |
1. halvår | |
Arrangere SPK-dag for undervisningspersonell |
2. halvår | |
Ny personalhåndbok – Hustadvika kommune (inkl. kvalitetssystem) |
2018-2019 | |
Oppfølging av KS10-faktor |
2018 | |
Samordning av lønn – Hustadvika kommune |
2018-2019 |
Frænaskolen
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Gjennomsnittlig grunnskolepoeng |
40 | |
Oppnå resultat på nasjonale prøver (5. og 8. trinn), på nasjonalt nivå |
50 | |
Andelen elever som opplever mobbing |
0% | |
Oppnå godt resultat på elevundersøkelsen - trivsel |
4,5 | |
PC-dekning |
Økes |
Forvaltningskontor
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Kvalitet på saksbehandling av kommunale helse- og omsorgstjenester |
Meget god | |
Kommunen skal ta imot alle utskrivningsklare pasienter fra sykehus |
100% | |
Legge til rette for god informasjon og rådgivning i samhandling og samarbeid med samarbeidspartnere |
God | |
Sikre pasienter og brukere brukermedvirkning i utforming av tjenestetilbud |
God | |
Sørge for at pasienter og brukere får et koordinert og helhetlige tjenestetilbud, på rett nivå til rett tid på rett sted |
God |
Sørviskontor
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Ny hjemmeside: |
Forbedring | |
Digitalisering: Bruke SvarUT enda mer, ta i bruk andre løsninger som forenkler og effektiviserer (eks MinSide, elektroniske skjema, SvarInn) |
Økt bruk | |
Arkiv: Hatt tilsyn i 2017. Jobbe med merknader/avvik som fremkommer når rapporten er klar. Fortsette arbeidet med opprydding i papir og elektronisk arkiv- alle arkiv må avsluttes innen 01.01.2020. |
Kontinuerlig oppfølging |
Flyktningetjenesten
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Individtilpasset introduksjonsprogram som fører til at den enkelte opplever inkludering i lokalsamfunnet gjennom deltakelse i hverdagen basert på målrettet veiledning gjennom introduksjonsprogrammet |
Målet er arbeid eller skole/studier for 60% av deltakere som avslutter intro programmet | |
Tidlig innsats i skolen for nyankomne barn gjennom introduksjonsklassen ved Haukås skole og styrking av tilbudet ved skolene etter hvert som de overføres fra introduksjonsklassen. Et tett samarbeid der Flyktningtjenesten veileder tett foreldre i system og forventninger til foreldrene ved skolen og samarbeider med ledelse og lærere. Vi deltar i sertifiseringsprogrammed ICDP (International Child Development Program) |
Målet er at eleven i løpet av første år lærer norsk og sluses inn i sine respektive klasser. Foreldre er klar over forventinger som stilles til samarbeid og oppfølging. Alle foreldre skal delta i veiledning av våre ICDP veiledere | |
Mentorprogram for de med høyere utdannelse fra hjemlandet |
Målet er at de skal få og beholde en jobb som er relevant for den utdannelse de har med | |
Utfordre kommunen og dens enheter i å åpne for språk og arbeidspraksis ved alle kommunens enheter |
Målet er at alle enheter i kommunen deltar i dette løftet | |
Bosette etter anmodning fra IMDi |
Målet er 10 bosettinger 2018 | |
Andre kommentarer fra enhetslederFræna kommune har i tråd med kommunestyrets vedtak bosatt 25 flyktninger for 2017. I anmodningsbrev fra IMDI for 2018 bes kommunen ta i mot 10 nye flyktninger. Øremerkede overføringer vil i år bli 17,8 mill. kroner. Fra høsten 2017 har enheten tatt hånd om Introduksjonsprogrammet og styrker fokus på å tilrettelegge for at de hurtigst mulig blir introdusert for arbeidsmarkedet. |
Opplæringssenteret
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Norsk: Statsborgerprøven |
90% bestått | |
Grunnskole: Fullføre første skoleår |
80% | |
Arbeidslivsklasse: Språkpraksis |
100% | |
Spesialpedagogikk og logopedi: Foresatte til barn som mottar spesialpedagogisk hjelp skal få tilbud om foreldreveiledning minimum en gang per skoleår. |
100% |
Bjørnsund leirskole
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
1500 elever gjennomfører leirskoleopphold pr år |
100% | |
Kystkultur og opplevelser |
100% | |
Ønsket skår på brukerevaluering |
5 | |
Holde økonomisk ramme |
100% |
Barnehager
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Antall barn pr voksen |
6 | |
Plassering på kommunebarometeret |
Opp fra 423 til minimum 300 plass | |
Andel ansatte med pedagogisk utdanning |
44% | |
Andel årsverk styrere med dispensasjon |
0% | |
Gruppestørrelse stabile grupper – gjennomsnitt kommunale barnehager |
18 |
Institusjonstjenesten og hjemmebaserte tjenester
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Brukertilfredshet: Gjennomføre bruker-undersøkelse(r) (skala 1-6) |
4,5 | |
Ernæring: Institusjoner, omsorgsentre og hjemmetjenesten skal flytte middagstiden fra ca kl 13 til «normal» tid |
100% | |
Heltid: Gjennomsnittlig stillings-størrelse (unntatt helgestillinger) |
67% | |
Kompetanse: Gjennomføre «Mitt livs ABC» for ansatte i bo-tjenesten |
70% | |
Det skal utarbeides stillingsbeskrivelser for alle stillinger i begge enhetene |
100% |
NAV Sosialtjenesten
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Etablere aktivitetstilbud for alle mottakere av økonomisk stønad under 30 år. Tilbudet skal være variert, slik at det kan tilpasses individuelt. |
100% | |
Prioritere, sette av ressurser og øke vår kompetanse for arbeidet med kvalifiseringsprogram. Alle som søker og har rett til det skal få tilbud. |
100% | |
Tidligere og tettere samarbeid med flyktningetjenesten og opplæringssenteret om arbeidsrettet integrering av flyktninger. NAV deltar i samarbeid om den enkelte deltaker i introduksjonsprogrammet. Alle deltakere i introduksjonsprogrammet skal være vurdert for arbeidsrettede tiltak opp mot deltakers mulighet til å komme raskt inn i ordinært arbeid |
100% | |
Økt fokus på barnas behov.Barneperspektivet skal tas hensyn til i alle saker der NAV er involvert. |
100% | |
Forsterket fokus på kompetanseutvikling med sikte på økt inkludering av jobbsøkere i ordinært arbeidsliv. Økt fokus på samhandling internt og med andre enheter i kommunen, arbeidsgivere, frivillige organisasjoner og andre mulige samarbeidspartnere. Alle medarbeidere skal ha en individuell kompetanseplan. Enheten skal ha en kompetanseplan for kontoret, med fokus på inkluderings- og samhandlingskompetanse. |
100% | |
Andre kommentarer fra enhetslederSentrale føringer for de sosiale tjenestene i NAV blir ikke sendt fylkene før Statsbudsjettet er vedtatt. Mål for enheten kan derfor bli justert med utarbeidelse av virksomhetsplan for 2018. NAV har et mål om full digitalisering av saksbehandlingen. Dette for å øke dokumentsikkerheten og effektiviteten av saksbehandlingen for å frigjøre tid til tettere oppfølgingsarbeid. Når det gjelder de sosiale tjenestene har enheten startet arbeidet med sammenslåing av databasene for Fræna og Eide i saksbehandlingssystemet. I 2018 skal enheten få på plass elektronisk arkiv og har som målsetting å kobles opp mot Svar Ut. |
Helse og familie
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Fysio/rehabilitering: | ||
Styrke det helsefremmende og
forebyggende arbeidet |
Bidra i implementering av HOPP. Utvide tilbudet til Frisklivssentralen til også å gjelde barn og unge | |
Fysio/rehabilitering: | ||
Styrke satsing på rehabilitering |
Oppstart «sterk og stødig» treningstilbud til seniorer. Få på plass tverrfaglig innsatsteam innenfor Hverdagsrehabilitering | |
Hjelpemiddelforvaltning | ||
Ruste opp tilbudet i forbindelse med etablering av hverdagsrehabilitering |
Øke bemanning i tjenesten og fornye hjelpemiddelparken | |
Barnevern | ||
Rett hjelp til rett tid |
Ingen fristbrudd i saksbehandlinga | |
Barnevern | ||
Sikre tilstrekkelig beredskap til barn i krise også utenom kontortid |
Vurdere akuttberedskap i barnevernet utenom ordinær kontortid | |
Helsestasjon/skolehelsetjenesten | ||
Styrke det helsefremmende og forebyggende arbeidet |
Implementering av HOPP ved helsestasjon, skole og barnehager | |
Helsestasjon/skolehelsetjenesten | ||
Alle barnekontroller blir gjennomført i tråd med forskrift/veileder |
Ingen avvik ved barsel oppfølging eller barnekontroller | |
Helsestasjon/skolehelsetjenesten | ||
Gjennomføring av kompetanseheving knyttet til psykisk helse, rus og vold |
Følge opplæring TIDLIG INN, og følge kursrekke RVTS |
Kultur
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Forbedre Kostratallene for kulturenheten |
Øke | |
Fræna frivilligsentral |
Økt bruk av lokalene til frivilligsentralen, økt aktivitet som inkluderer våre nye landsmenn og unge | |
Bibliotek |
Øke antall besøk og arrangement | |
Kulturskole |
Øke elevtall og utvikle breddetilbud | |
Folkehelse |
Øke friluftstilbudet, brukere av StikkUt, aktiv på dagtid. Starte arbeidet med statlig sikring i kommunen. Gjennomføring av Ungdata. Tilrettelegging for turistsatsing i tråd med Masterplan | |
Synliggjøre aktiviteter og tjenester |
Synliggjøre økning i oppslag i aviser, egne nettsider og sosiale medier | |
Utarbeide godt og dekkende planverk for enheten i tråd med planstrategien |
Kulturminneplan, revidert idrett- og friluftplan, Frivilligmelding, Kulturplan | |
Andre kommentarer fra enhetslederStarte opp flere fellesprosjekt mellom Fræna og Eide. Utrede muligheten for å starte opp bygdekino og filmklubb for barn og unge Revitalisere ungdomsrådet i Fræna kommune Arbeide med identitet og kulturbygging |
Teknisk forvaltning
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Brann/feiing: talet på alvorlege brannar skal gå ned gjennom aktivt førebyggjande arbeid i bedrifter og bustadar (DNB statistikk) |
Redusere | |
Byggesak: alle byggesaker med lovfesta saksbehandlingstid skal vere behandla innan fristen (inntektsbortfall) |
100% | |
Plan: Alle planer skal vere behandla innan lovfesta tidsramme. Eigenproduksjon skal følgje oppsett og akseptert handlingsplan (bortfall av inntekter og verifiserbar oppfølging) |
100% | |
Geodata: Overhalde lovbestemte tidsfristar (oppmålingsforretningar på 16 veker og matrikkelføring i løpet av 5 dagar (inntektsbortfall og statistikk frå Statens kartverk)) |
100% | |
Teknisk Forvaltning er det organ i kommunen som behandlar den strukturell aktivitet i kommunen. Det gjeld regulering som grunnlag for nesten nyskapande aktivitet i kommunen som arealområde, det gjeld eigedomsdanning i området og det gjeld byggjeaktivitet, og utslepp i kommunen. Avdelinga er også forvaltningsorgan for forsøpling og forureining i kommunen. Forvaltningsområdet har også arbeidet med arealplanen for Indre Harøy, uttale til konsesjonen for oppdrettsanlegget, frådelinga, bygget og utsleppet på det anlegget som langt på veg er klarert kjem med si investering på 3.1 milliardar kr. |
Landbruk
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Utnyttelsesgrad av tildelte tilskudd: SMIL 2016 350.000,- + 200.000,- i tilleggsbevilgning |
100% | |
Utnyttelsesgrad av tildelte tilskudd: Drenering 1.000.000,- |
100% |
Teknisk drift og anlegg
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Alle investeringsprosjekter skal ha egne skriftlige kvalitetsplaner: Denne skal inneholde blant annet:
|
100% |