Det store bildet

Det store bildet

Kommunestyret har i møte 14.12.2017 vedtatt budsjett 2018 og økonomiplan for 2018 - 2021. I dette møtet ble utbygging av Haukås skole og Sylte skole samt Senterveien utsatt ett år i påvente av utredning av situasjonen, jfr. budsjettvedtakets punkt 3 og 11. Dette er innarbeidet i denne planen.

I punkt 12 i vedtaket sier kommunestyret at rådmannen så raskt som mulig skal se på avbøtende tiltak for Malme skole for at barna skal ha et trygt og godt skolemiljø. Rådmannen vil i sak om revidert budsjett I 2018 komme tilbake med forslag til tiltak, beløp og finansiering.

I punkt 14 vedtok kommunestyret at det ønsker et fortsatt ansvarlig vedlikeholdsnivå av kommunale bygg. Vedtaket innehold ikke beløp og rådmannen foreslår at dette følges opp ved behandling av økonomiplan 2019 - 2022. I 2018 er det vedtatt bevilgning på 5 mill. korner som tidligere år.

I tillegg vedtok kommunestyret å bevilge kroner 400 tusen til bygdebok, jfr. punkt 19 i vedtaket. Rådmannens forslag om å bruke 350 tusen kroner til husleie faller bort og budsjettet til Kultur økes med netto 50 tusen kroner i 2019 til og med 2021. Dette er innarbeidet i budsjettet.

Øvrige punkt i vedtaket blir naturlig å følge opp i revidert budsjett og neste økonomiplanperiode.


Økonomiplanen er et dokument som viser de langsiktige strategiene som kommunen skal arbeide etter. Fræna kommune har hatt store økonomiske utfordringer gjennom flere år, men de siste tre årene har økonomien bedret seg i betydelig grad. Den økonomiske situasjonen er fortsatt utfordrende, men dette er nå mer i et langsiktig perspektiv. Kommunens disposisjoner de nærmeste årene vil avgjøre om den økonomiske handlefriheten vil bli vedlikeholdt over tid.

Det er vedtatt at Eide kommune og Fræna kommune skal slås sammen fra 1.1.2020. Dette legger et særskilt ansvar på kommunen for å sikre betryggende økonomistyring fram til dette tidspunkt. Avtalen med Eide kommune vil også være førende for de nærmeste års budsjetter. Det må i alle ledd tas hensyn til den sammenslåingen som skal skje. Alle enheter må forberede seg på sammenslåingen. Rent praktisk vil dette bety økt samarbeid, vurdering av bemanning i forhold til ny organisasjon per 1.1.2020 og samordning av regelverk, reglement og rutiner. Ulik terskel for leveranse av tjenester og ulikt volum, må tilpasses. På veldig mange områder er det et stort arbeid som må utføres, og IKT vil i denne sammenheng spille en sentral rolle. Eide kommune og Fræna kommune er fra 1.1.2019 utmeldt av IKT Orkide, og skal selv stå ansvarlig for all IKT-drift og -strategi. Dette innebærer at området må gis et enda sterkere fokus fra ledelsen i begge kommuner.

Fræna kommune har begrenset mulighet til å øke inntektene. Kommunen utnytter muligheten til å skrive ut eiendomsskatt. Det er fremdeles mulig å øke denne fra 4 promille til 7 promille på boliger og fritidseiendommer, men rådmannen ser ikke behov for dette i denne perioden. Som dokumentet viser kan dette likevel bli nødvendig på noe lengre sikt. Forskjellen mellom Fræna og omliggende kommuners nivå for eiendomsskatt, vil også kunne bli stor. Dette er vil være en lite ønskelig utvikling.

Rådmannen har også vurdert om det er mulig å redusere eiendomsskatten i inneværende økonomiplanperiode. Med de vedtak og utfordringer som ligger på investeringsområdet, ser ikke rådmannen at det vil være forsvarlig å gjennomføre et slikt tiltak nå. Det foreligger også en endring i eiendomsskatten for verker og bruk i forslaget til statsbudsjett fra regjeringen. Dersom dette vedtas, vil det innebære betydelig reduksjon av inntektsnivået i Fræna kommune. Dette er nærmere omtalt senere i dokumentet. Dette forslaget er ikke innarbeidet i økonomiplanen.

Rådmannen viser i denne økonomiplanen at Fræna kommune , med dagens planer for skoleutbygging, allerede i 2019 må starte å tære på disposisjonsfondet. I løpet av få år vil disposisjonsfondet bli redusert ned til 5 % av driftsinntektene (om lag 40 mill. kroner). Kommunens økonomiske stilling vil fra dette tidspunktet være meget sårbar.

For å skape en bærekraftig kvalitetsmessig og økonomisk utvikling av kommunens tjenester, er det rådmannens vurdering at strukturelle grep innenfor kommunens tjenesteleveranser må settes i verk. Rådmannen forutsetter at politiske vedtak knyttet til endringer i kommunens struktur og tjenestetilbud fattes før disse innarbeides i budsjettforslag fra administrasjonens side.

Det understrekes likevel at det pågår et kontinuerlig arbeid for å sikre mest mulig optimal drift innenfor nåværende rammer. Dette gir seg også konkret uttrykk i denne økonomiplanen.

Økonomiplanen har en driftsdel og en investeringsdel, hvor 2018 utgjør årsbudsjettet. For å kunne legge strategier som medfører varige strukturelle endringer, må drift og investering ses i sammenheng. Som en generell regel bør alle investeringer etter rådmannens vurdering, bidra til effektivisering av kommunal drift, reduserte driftskostnader og økt kvalitet på kommunale tjenester.


Alle tall i hele tusen.

Forventet utvikling i netto driftsresultat 2018 - 2021

Forventet utvikling i netto driftsresultat 2018 - 2021
ÅR 2 015 2 016 2 017 2 018 2 019 2 020 2 021
Beløp 32 402 33 540 11 320 9 829 2 572 3 259 -4 883
prosent av brutto inntekt 4,32 4,47 1,51 1,31 0,34 0,43 -0,65

Ved behandling av økonomiplanen for 2017 - 2020 i desember 2016 vedtok kommunestyret følgende tillegg: Fræna kommune skal sikre et solid fundament for framtidig drift. Rådmannen blir derfor bedt om å se på innsparinger i drifta. Arbeidet bør starte umiddelbart, utgangspunktet skal være den vedtatte økonomiplan og god kvalitet i tjeneste for innbyggerne. Rådmannen blir og bedt om å vurdere kommunes finansiering og utnytting av ulike tilskuddsordninger og overføringer. Rådmann bes spesielt se på husleieutgifter og sammen med administrasjonen i Eide kommune allerede nå begynner å se på hvilke områder det kan spares på som gir rask økonomisk gevinst i begge kommunene; f.eks. at man ved naturlig avgang i stillinger vurderer om en kan gå sammen om den funksjonen som blir ledig, og slik spare lønnskostnader.