Driftsbudsjettet - kommentarer

Kommentarer til driftsbudsjettet

Ny ramme og spesifikasjon av endringer vises i tabellen på forrige visning. Flytting av midler mellom rammer er ikke foreslått i dette dokumentet. Andre endringer vist i tabellen ovenfor kommenteres under.

Generell reduksjon. Som omtalt tidligere i dokumentet foreslår rådmannen et trekk i rammene til alle enheter på 0,5 %. Dette er en viderføring av et trekk på 0,5 % som ble vedtatt i 2017, og som har sin bakgrunn i endring av kostnadsutjevningsnøkkelen. Her tapte Fræna kommune 5 mill. kroner. Med dette trekket i 2018 er beløpet hentet inn. Rådmannen har beregnet beløpet ut fra lønnsutgiftene til enhetene. Da unngår en å ramme enheter som har store tilskudd til andre.

Rådmannen. Rådmannen har ikke foreslått reduksjon i tilskuddet til Fræna Næringsforum. Ellers er det ingen spesifikke endringer i rådmannens forslag til budsjett.

Administrasjonen. Rammen er redusert med 500 tusen kroner som følge av at tilleggsbevilgning 2017 for tilskudd Istad - fiberutbygging tas ut igjen fra 2018. Rammen er økt med 130 tusen som er Fræna kommunes andel økt bemanning innkjøp i Nordmøre Innkjøpssamarbeid. Denne økning av utgifter vil gi sparte utgifter som følge av flere innkjøpsavtaler. Når denne innsparing er klar, vil rammene bli justert. Rådmannen ser for seg at dette skjer ved neste års budsjettbehandling.

Fræna kommune har vedtatt å gå ut av IKT Orkide og etablere egen IKT tjeneste fra 1.1.2019. Dette vil gi betydelig innsparing i utgiftene fra 2019, men også økte utgifter som følge av egen drift. Situasjonen forventes å være mer avklart neste år. Eventuelle innsparinger eller økte utgifter vil da bli innarbeidet.

Allerede nå ser rådmannen en økning på prisen for Microsoft-lisensene for Fræna kommune for perioden 2018 - 2021. I 2018 vil prisene øke med 900 tusen kroner.Grunnen til denne økninger er i hovedsak tredelt:

Valutakurs og dermed også en økning i prisene på lisensene fra Microsoft.

Endring i lisensieringsmodellen, der vi betaler for brukerne og ikke for enhetene, noe som gir en økning i lisenskostnadene.

Forberedelse til uttreden fra IKT Orkide, som gjør at vi må ha flere systemer selv. Dette vil vi delvis kunne hente tilbake ved at kontingenten til IKT Orkide bortfaller i 2019. Denne er foreløpig beregnet til 400 tusen per år. Rammen reduseres derfor tilsvarende fra 2019.

Personal. Rammen er redusert med 800 tusen kroner. Dette skyldes en engangsutgift i 2017 som nå kan trekkes ut av rammen.

Skolefaglig område. Videreutdanning for lærere: Kommunestyret vedtok i sak 88/2016 å innvilge 700 tusen kroner til videreutdanning for lærere f.o.m. budsjettåret 2017. Dette gir en mulighet for å sende sju lærere på videreutdanning hvert år. For 2017 vil det være 5 måneders virkning, mens en får helårsvirkning i 2018. Økning i ramme utgjør 400 tusen kroner.

Staten har økt sitt tilskudd til lærertetthet med 1 mill. kroner i 2017. Dette tilskuddet gis som øremerkede midler til enheten, men er fordelt ut på skolene. Rammen til Skolefaglig område blir derfor redusert tilsvarende.

Sørviskontoret. Valgposten blir redusert med 150 tusen kroner i 2018 (ingen valg dette året). I 2019 blir bemanningen redusert med en 30 % stilling på grunn av oppgaver som er gått ut. I tillegg er det nå kommet krav om oppfølging av personvernet i kommunene. Fra 2018 er det lagt inn en økning på Sørvisekontoret på 90 tusen kroner for å dekke utgifter til et personvernombud.

HOPP skole medfører en reduksjon i rammene til skolene slik - se kommentarer under enheten Barn og familie.:

Haukås skole: 66 tusen kroner, Sylte og Malme 42 tusen kroner, Aureosen og Jendem skole 32 tusen kroner, Tornes skole 27 tusen kroner, Bud skole 48 tusen kroner, Hustad skole -47 tusen kroner og Fræna ungdomsskole 64 tusen kroner.

Aureosen og Jendem skole. Skolen trenger mer penger til assistenter. Rådmannen foreslår å øke rammen med 200 tusen kroner i 2018.

I økonomiplanperioden blir rammen videre økt slik: 2019: +0,5 mill. kroner, 2020 + 1,3 mill. kroner , 2021 +1,3 mill. kroner. Dette skyldes at elevtallet øker og det vil bli behov for en ny parallell. Denne økningen vil fortsette til og med 2026. I 2026 vil skolens ramme ha økt med 9,1 mill. per år.

Tornes skole melder behov om mer midler. Skolen fikk 5/12 av bevilgningen i 2017, og foreslås tilført 7/12 dvs. 875 tusen kroner i 2018 for å dekke opp tiltaket.

Fræna ungdomsskole. Skolen har tidligere fått midler til styrking av 9. trinnet i 2016 og 2017, jfr. KS sak 117/2016. I 2018 blir tiltaket redusert med 325 tusen kroner og i 2019 med 975 tusen kroner som varslet i saken.

Barnehage. Rammen blir styrket med 485 tusen kroner får å gi refusjon for helårsvirkning - pedagogisk bemanningsnorm - flere barnehagelærere. I tillegg må rammen økes med 4,4 mill. kroner som følge av økt barnetall i Utsyn barnehage, Lyngen barnehage og Skaret montessoribarnehage. Samtidig er inntektene økt med 1,5 mill. kroner som gjelder forventet økt salg barnehageplasser til andre kommuner, dvs. Molde. Hopp barnehage medfører et trekk i rammen på 300 tusen kroner.

Institusjonstjenesten. HOPP-prosjektet blir finansiert ved trekk i rammene til ulike enheter. Denne enheten skal dekke inn en andel av ny stilling som ernæringsrådgiver. Dette utgjør 150 tusen kroner. Det har vært forsøkt å redusere utgifter til kjøkken uten å lykkes. Enheten har gjennomgått turnusene og ny vil bli tatt i bruk i 2018. Ingen betydelige innsparinger er avdekket.

Enheten ønsker midler til kompetanseheving med 350 tusen kroner i året. Enheten ønsker mer ressurser til sekretærhjelp. Det er foreslått tiltak om endringer i avlastning på Auretunet for å gi utvidet tilbud. Merutgiftene er beregnet til 1,1 mill. kroner, og merinntektene utgjør 0,5 mill. kroner. Rådmannen har ikke foreslått endring i rammen som følge av disse ønskene.

Enheten er foreslått tilgodesett med investeringsmidler til velferdsteknologiprosjektet, takheiser og pasientheiser. I 2018 må også pasientvarsling på samlet 3 mill. utføres på Farstad omsorgssenter og Auretunet omsorgssenter.

Rådmannen har bedt enheten om en fullstendig gjennomgang av tjenesten der også Eide kommune inviteres med.

Hjemmebaserte tjenester. Enheten får en innsparing på 2 mill. kroner som følge av at et tiltak som er avsluttet. I tillegg trekkes rammen 125 tusen kroner i 2018 for delvis dekning av stilling som ernæringsrådgiver. Velferdsteknologiprosjektet skal gi en innsparing på 3,3 mill. kroner fra 2019 og utover.

Rådmannen foreslår videre at enheten blir trukket 600 tusen kroner hvert år fra 2018 og ut økonomiplanperioden. KOSTRA-tall og Kommunebarometeret viser at Fræna driver pleie- og omsorgstjenesten dyrt. Årsakene til dette må analyseres nærmere. Det vil først og fremst bety færre stillinger. Trekket er foretatt på denne enheten, men innsparingen kan også komme på andre enheter. Det vil arbeidet videre vise. I tillegg blir det nå brukt midler på hverdagsrehabilitering. Helse og familie får mer midler til å dekke inn dette prosjektet. Fræna kommune kan ikke innføre nye tiltak uten at det også skjer en inndekking. Rådmannen foreslår at det trekkes i denne rammen 600 tusen kroner i 2019 og 600 tusen kroner i 2020. Fram til 2021 vil dette bety en reduksjon i tjenesten på 3,6 mill. kroner. Dette vil medføre en reduksjon på om lag 6 stillinger.

Helse og familie. Satsningen på HOPP gir endringer i budsjettet. Samlet gir dette en økning i budsjettet på 930 tusen kroner. Dette gjelder 50 % stilling som ernæringsrådgiver, HOPP skole og HOPP barnehage. Dette er finansiert ved trekk i andre rammer slik som forutsatt. HOPP legger i all hovedsak til rette for mer fysisk aktivitet og et sunnere kosthold for barn og unge. Prosjektet legger til rette for en bred kommunal satsing for å forebygge overvekt og fedme hos barn og unge, samt fremme helse, trivsel og læring blant barn og unge i Fræna kommune.

HOPP var oppe som sak i kommunestyret 11.05.17 og ble vedtatt der (sak 2008/2529-157). Prosjektet skal i hovedsak finansieres innenfor eksisterende ressurser og rammer:

  • Prosjektleder lønnes fra Helse og familie (lønnes innenfor rammene fra helsestasjonen. Prosjektleder Marita Jacobsen)
  • Skole og barnehage må omgjøre 50 % stilling hver til oppfølging av prosjektet
  • Ernæringsfysiolog lønnes fra lønnsmidler til styrking av helsestasjon- og skolehelsetjenesten med 50 % stilling, 25 % fra hjemmebaserte tjenester og 25 % fra institusjonstjenesten
  • Representanter fra øvrige tjenesteområde deltar i HOPP som en del av sin ordinære jobb

Hverdagsrehabilitering vil gi Fræna kommune en økning i utgifter på 1,5 mill. kroner. I 2018 vil 400 tusen kroner kunne dekkes av fond. Fra 2019 må bruk av fond erstattes av bevilgning på 400 tusen kroner.

Ønske om en stilling som familieveileder. Kostnaden er estimert til 600 tusen kroner på årsbasis. Rådmannen kan ikke se at det er midler til en slik stilling.

Avdeling Fysio og rehab melder om sterkt behov for økning i stillingsressurser. Samlet økning i utgifter for fire nye stillinger er beregnet til 1,6 mill. kroner. Rådmannen ser ikke at det er rom for en slik økning i budsjettet.

Kultur. I budsjettbehandlingen 15.12.2014 vedtok kommunestyret å legge inn 350 tusen kroner per år i årene 2016, 2017 og 2018 for videreføring av arbeidet med Bygdebok for Fræna. Dette er også innarbeidet i rammene ovenfor. Det er kommet ønske om å øke denne budsjettposten til det dobbelte. Rådmannen finner ikke rom for dette. Kulturskolen drives i dag i svært dårlige lokaler, og beløpet benyttes til Bygdebok for Fræna (fram til 2018), bør etter rådmannens vurdering heller (fra 2019) benyttes til å dekke husleie i nye og mer egnede lokaler.

I kommunestyrets vedtak datert 14.12.2018 ble bevilgning til husleie strøket og vedtatt å opprettholde en bevilgning på 400 tusen til bygdebok fra 2019, til og med 2021. Dette medfører en netto økning i rammen på Kultur med 50 tusen kroner. jfr. punkt 19 i budsjettvedtaket.

Teknisk drift og anlegg. I 2018 er rammen redusert med 1 mill. kroner. Dette er innsparing/reduksjon i utgiften på husleie på leide lokaler på Eidem (Helse og familie). Kommunen har nedbetalt over 4 år endringer i lokalene + heis. De fire årene er nå gått, og husleien reduseres i henhold til kontrakten.

Rådmannen foreslår å redusere bevilgningen til vedlikehold i 2019 med 1 mill. kroner. Fra 2020 reduseres bevilgningen med ytterligere 1 mill. kroner. Fra 2020 vil da bevilgningen utgjøre 3 mill. per år. Dette gjennomføres for å få budsjettet i balanse, og redusere behovet for bruk av disposisjonsfondet.

VAR. Fræna kommune bruker systemet «Momentum selvkost» i beregningen av utgifter på selvkostområdet. I budsjettet for kommunen kommer dette fram som en inntekt. Årsaken til dette, er at noen driftsutgifter, avdrag og renter dekkes av Fræna kommune. «Momentum» beregner andelen som skal belastes selvkostområdene, og slik reduseres Fræna kommunes utgifter. I budsjettet for 2018 øker beløpet med 0,2 mill. kroner. Dette er i samsvar med reelle tall som er overført de siste årene.

Rentenivået er fortsatt lavt, og de fleste prognoser indikerer at rentenivået fortsatt vil holde seg lavt i årene som kommer. Rådmannen har vurdert anslag fra Norges Bank, SSB og Kommunalbanken AS. Forventet rente i økonomiplanperioden er vist under kapitlet om vurderinger og føringer. Det er gjort beregninger som viser at utgiftene til renter vil øke betydelig i årene som kommer som følge av planlagte og vedtatte investeringer. Avdrag øker tilsvarende og av samme grunn. I beregningene er det lagt inn forventet levetid (avdragstid) og renter og avdrag på selvkostområder er trukket ut.

Disposisjonsfondet. Fræna kommune har nå startet oppbygging av et disposisjonsfond, og kommunestyret har satt som målsetting at fondet minimum skal utgjøre 5 % av driftsinntektene i kommunen. Per 31.12.17 står det 52,3 mill. kroner på fondet. I 2017 er det forventet en ny avsetning på 11,3 mill. kroner. Fondet vil da ha nådd en sum på 63,6 mill. kroner. Dette utgjør om lag 8,1 % av driftsinntektene.

I rådmannens forslag til budsjett er det ikke lagt opp til en ytterligere oppbygging av fondet videre i økonomiplanen. Forventet økning i finansutgifter og øvrige utgifter vil derimot medføre at kommunen delvis må bruke av fondet. Nedenfor følger en matrise som viser forventet utvikling i disposisjonsfondet i perioden.